Můžete se přihlásit se k odběru novinek a nic speciálního nezmeškáš.
x

Kambo žaba - medicína z Amazonského pralesa

Kambô, také známá jako „žabí vakcína“, je kožní výměšek žáby Philomeduse bicolor, původem z amazonského deštného pralesa. Kambo, sekret z amazonskej žaby Phyllomedusa bicolor (známej tiež ako "žaba Kambo", "Sapo" alebo "žaba stromová"), je tradične používaný v niektorých domorodých kultúrach Amazonie pre jeho liečivé účinky. Obsahuje zmes peptidov, ktoré môžu mať rôzne účinky na ľudský organizmus, vrátane antimikrobiálnej, protizápalovej, a potenciálne aj analgetické činnosti. Původně se používání kambů spojovalo s původním konceptem „vytažení panemy“. Panema se dá přeložit jako „neštěstí“, zejména v lovu, ale také v lásce.

 

Sekret se aplikuje takto: Brzy ráno (doporučuje se ještě před východem slunce), ten, kdo dostane aplikaci, by měl být nalačno a pít jen vodu nebo caiçuma (fermentovaný maniokový nápoj, který usnadňuje zvracení). Osoba provádějící aplikaci pak použije specifický druh révy (v této části Brazílie známý jako cipó tictica) a zapálí jej tak, aby byl rozpálen do červena. Díky žhavým uhlíkům na špičce této révy se na kůži vytvářejí malé popáleniny ve formě malých „bodů“. Popálená kůže se odstraní a do těchto bodů se povrchově vloží sekret dříve hydratovaný vodou. Počet bodů se může značně lišit. Od jednoho nebo dvou bodů po více než tři sta, jak uvádějí Noke Koi lidé, kteří jsou častými uživateli kambů. Nejčastěji se však tyto body počítají od tří po maximálně dvacet, zejména mezi neindiány.

 

kambo frog

 

První reakcí je zvýšení krevního tlaku a srdečního tepu. Obličej je obvykle oteklá, zejména rty, což dává velmi neobvyklý vzhled. Dále se zdá, že krevní tlak prudce klesá. Někteří lidé dokonce omdlévají. Očekávaný účinek je, že osoba zvrací žluč, nažloutlá nebo nazelenalá; ale ne všichni zvracejí. Existuje období odpočinku, které se může pohybovat od několika hodin do několika dní, a poté je výsledkem obvykle pocit skvělé fyzické pohody.

 

Kambô jsem potkal koncem 90. let; ne přes domorodého člověka, ale přes bývalého pryžového výčepníku Francisca Gomese Muniza, amazonského města s bohatými lesnickými zkušenostmi. Prostřednictvím souboru šťastných náhod objevil Francisco zajímavou paralelu mezi původním konceptem neštěstí v lásce (panema) jako důsledek „ucpání srdce“ a současným medicínským konceptem ucpaných tepen, které může lékař léčit katetrizací. Na základě tohoto konceptu Francisco začal aplikovat kambů na lidi s různými zdravotními obtížemi a ve většině případů bylo zaznamenáno zlepšení nebo úplné vyléčení. Od té doby se užívání kambů uvádí jako přímá příčina vyléčení nebo zmírnění narůstajícího počtu nemocí samotnými pacienty, avšak aniž by byla jeho účinnost prokázána v podmínkách moderní lékařské vědy. Je však důležité poznamenat, že při hodnocení těchto tvrzení je nutná opatrnost.

 

Pokud na jedné straně kambů skutečně dokáže léčit různé nemoci, přibývají i hlášení o úmrtích přímo či nepřímo spojených s jeho užíváním. Ačkoli Noke Koi řekli, že z historického hlediska kambů nikdy nezpůsobilo smrt, přičemž jeho používání se každým rokem rozšiřuje za geografické hranice, kde bylo po staletí nebo tisíciletí omezeno, zprávy o úmrtích souvisejících s jeho používáním přibývají. Není dostatek výzkumu, který by naznačil, proč se to může stát. Možná je to jen kvůli větší velikosti vzorku a expozici lidem s neznámou zdravotní historií. Jedním z empiricky podložených varování je, že kambů může být nebezpečné pro lidi s anamnézou srdečních problémů. Dalším bodem je, že dávkování se neřídí velmi objektivními kritérii. Osoba aplikující kambo použije svou intuici k určení dávky každého pacienta. Zkušený aplikátor je také schopen zmírnit účinek vakcíny použitím vody v místě aplikace. Lidé, kteří nabízejí tento lék ve velkých centrech, často nejsou dostatečně vyškoleni v těchto jemnostech.

 

Tradiční používání přináší ještě jednu pozoruhodnou složku: Domorodci, kteří tradičně používají kambů, přikládají velký význam těm, kteří jej používají. V nativním konceptu je látka jen částí toho, co se aplikuje; druhá část hovoří o vlastnostech aplikátora jako dobrého lovce, dobrého pracovníka, případně dobrého léčitele, který chce tyto vlastnosti předat příjemci. V přirozeném pojetí je látka nositelem takových vlastností, které se přenášejí a vtisknou do těla příjemce.

 

Na internetu může čtenář najít několik vědeckých prací o kambů viz zde a zde.

 

Zdroje:
chacruna.net



Kaxinawa (Huni Kuin) kmen z Acré Brazílie

Kaxinawové (Huni Kuin) jsou původními obyvateli Brazílie a Peru. Jejich města leží podél řek Purus a Curanja v Peru a řek Tarauacá, Jordão, Breu, Muru, Envira, Humaitã a Purus. V peruánské ama...

11 letý indigový chlapec o změnách na Zemi - 1. čast

Indigové děti, to jsou ty, které se narodily s mimořádnými duchovními schopnostimi a vědí, proč jsou na Zemi. Od malinka vědí, že přišly pomáhat lidem, aby žili správně, v lásce. Na jednom...

Yawanawá kmen z Acré Brazílie

Lidé kmene Yawanawa žijí od nepaměti na březích řeky Gregorio v amazonském deštném pralese, který je jedním z biologicky nejrozmanitějších ekosystémů na planetě. V tomto bohatém prostředí s...

Od Rapé k Mapacho: Odhalení obřadních a léčivých přínosů posvátného tabáku

Začátkem tohoto roku jsem měl první zkušenost s posvátným tabákem, když jsem se zúčastnil ceremoniální potní chýše, kterou vedla lakotská medicinka. Než jsme vstoupili do žhnoucího horkého st...